tisdag 16 augusti 2011

Älskade rosor!






Älskade rosor som jag vill skall blomma vackert året runt! Vi har fyra stycken som jag inte vet vad det är för sort. De fick vi i present när vi köpte huset. Kanske någon annan vet?
Jag har bara planterat vita, rosa och blå blommor innan men i sommar fick en klättrande Flammentanz flytta in till en rostig båge över en av gångarna mot huset. John Davis har stora klasar av mellanrosa rosor med gräddgula till gula kronbladsbaser.Min granne har en jättefin och efter att ha planterat den gynnsammare i år har jag mycket att se fram emot nästa sommar.

Poulsens pearl har stora klasar med ljusrosa blommor. Bladen har svartfläcksjuka men man ser dem knappt för alla blommor!

Om någon vill ha en vit slösaktigt blommande, remonterande buskros kan jag rekommendera Schneewittchen! Den bor jämte rostig båge nummer två där två Awakening skall få klättra från varsitt håll.

Awakening är en hybrid av New Dawn och mer fylld. Den har långvarig blomning, god härdighet, skön doft och ett vackert och frisk bladverk. Utsökta ljusrosa blommor och är dessutom skuggtålig.

Men som sagt, fyra rosor har jag inte namnet på... det är den cerise utslagna på bilden!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar